Illatok és az ízlelés kapcsolata
Szorosabb kapcsolat van az illatok és az ízlelés között, mint azt gondolnád…
Édesanyánk vasárnapi húslevesének illata és íze pótolhatatlan emlékeket hív elő. Arról már írtunk, hogy az illatoknak jelentős emlékelőhívő hatása van. Na de mi az összefüggés az ízek és az illatok között?
A szaglás és az ízlelés szorosan összefügg, mivel ez a két érzékelés alkotja az úgynevezett kémiai érzékszervek csoportját. Próbáljunk meg befogott orral enni, kiderül számunkra, hogy szagok nélkül kevéssé ízletesek az ételek és csak az alap ízeket érezzük, mivel a teljes ízérzékelésért elsősorban a szaglás felelős.
Ízlelésünk olyan szinten összefügg szaglásunkkal, hogy bizonyos ételek és italok felismerhetősége erősen csökken, vagy képtelenek vagyunk felismerni, ha a szaglószervhez vezető utat elzárják ezek pl.: a kávé, bor, csokoládé, fokhagyma, sárgabarack stb. Ez bizonyíték arra is, hogy miért nem érezzük rendesen az ételek és italok ízét, ha náthásak vagyunk.
Bár talán első látásra nem tűnik úgy, az ízlelés szorosan kötődik a szaglásunkhoz, azonban kevésbé érzékeny annál. A szaglás elvesztése, így az ízek érzékelésének korlátozódásához, sőt teljes elvesztéséhez is vezethet. De hasonló hatással bírnak egyes gyógyszerek, és a cink hiánya is előidézheti az ízlelés képességének elvesztését.
A szaglás és az íz érzés az életminőség szempontjából kiemelt fontossággal bír. Jelentősége ráadásul sokszor csak akkor tűnik fel, amikor a szaglászavar már kialakult. Köztudott, hogy a jó szaglás az íz érzéssel együtt adja meg az ételek élvezetét, biztosítja a jó közérzetet, az egészséges étkezést és a szervezet jó komfortérzését. Szerepe van a gasztronómiában, borászatban, segíti a kozmetikai- parfümipart a legújabb trendek megvalósításában, de fontos a gyógyszerkutatásban is. Veszélyes anyagok, így pl. bizonyos gázok gőzök, vegyi anyagok felismerésében, katasztrófák elhárításában, vészhelyzetekben tűzoltóknál, rendőröknél, katonáknál a szaglásnak lényeges szerepe van.
A szaglás és az íz érzés központjai kapcsolatban állnak a limbikus rendszerünkkel, amelyek felelősek a rövidtávú memóriáért, az érzelmekért (boldogság, düh, harag vagy szeretet) szexuális izgalomért, az éhségért, emésztésért. Az íz érzékelésében ráadásul a nyelvnél sokkal fontosabb szerepet tölt be a szaglószerv központja, az orr. Az ízek megkülönböztetésének folyamatából ugyanis nagyjából hetvenöt százalékban veszi ki a részét, a molekulák ezreinek felismerésével. Az életkor előrehaladtával érzékelésünk sokat csökken. Mivel bizonyos ételeknek a szagát ízként érzékeljük a szájunkban, ezért van, hogy az idősebbek szeretik az erősebb ízeket.
Nem csak az öregedés van hatással az érzékelésük romlására. A vegyszerek, mérgek gőzének rendszeres belégzése károsíthatja a szaglómező specifikusan reagáló érzékelő sejtjeit, illetve receptorait. Ez esetben minél gyorsabban kell szüntetni a mérgezés forrását. ( A vegyszerek nagyon károsak az egészségünkre, környezetünkre! Olvasd el korábbi cikkünket a témában.)
Szaglószerv károsodása = ízérzékelés elvesztése?
Ha az ízérzékelés zavarát a szaglószerv károsodása okozza, akkor gyakorlatilag semmiféle orvoslásra nincs mód, és a működési rendellenesség maradandónak tekinthető. A páciensnek csupán az alapérzetek maradnak.
A szaglás és ízlelés jelentősége a babáknál a legerősebb
A kisbabák világában a tapintás, a szaglás és az ízlelés sokkal nagyobb jelentőséggel bír, mint nálunk felnőtteknél. A világ megismerésének elsődleges módja, ezért számukra nagyban eltér attól, mint amit mi felnőttek természetesnek veszünk. A tapintás, a tárgyak mozgatása révén, az ízlelés és a szaglás, a kellemes ingereken keresztül okoz örömet a babának. Ez utóbbit az is bizonyítja, hogy már a 8-10 napos csecsemő a saját édesanyjának anyatejével átitatott párna felé fordítja fejét, jelezve ezzel, hogy milyen fontosak tudnak lenni az íz- és szagingerek.
A szaglásnak és ízlelésnek az emlékekkel való szoros kapcsolódásának képessége a későbbi évek folyamán sem tűnik el, csak másik érzékszervi csatornák a látás és a hallás kerülnek előtérbe.
Illatok az üzleti életben?
Egyre több vállalat figyelt fel arra, hogy a fogyasztók közérzetét jelentős mértékben befolyásolja az a környezet, amiben éppen tartózkodnak és ebben az illatoknak is nagy szerepük van. A fogyasztókat orrukon keresztül is el lehet csábítani, nem csak a látvánnyal. Ezt felismerve azok a vállalatok, akik alkalmazzák az illatmarketinget, kitűnnek a versenytársak közül.
Nagy előnye, hogy az amúgy reklámkerülők csoportját is eléri, ellentétben a vizuális befolyásoló marketingeszközökkel és tudat alatt befolyásolja az embereket.
Az illatmarketing alkalmazásának előnyei
• Egy új kommunikációs forma szavak nélkül.
• Különleges ezért felkelti a figyelmet, így jó promóciós eszköz.
• Megkülönböztet más vállalatoktól.
• Növeli a vásárlók boltban eltöltött idejét.
• Javítja a vásárlók hangulatát.
• Növeli a vásárlási hajlandóságát.
• Növeli a vásárlás élményét, kap egy pluszt a vásárló.
• Növeli a lojalitást, márkahűséget.
• Hozzájárul az egyedi arculat megteremtéséhez.
• Növeli az impulzusvásárlások számát, amivel hozzájárul a nagyobb árbevételhez.
Az ízzel azonos illat, felerősíti az íz élményt, így ezt könnyen kilehet használni akár az üzleti életben is, ha nagyobb befolyást szeretnénk elérni a fogyasztónál.
Források:
http://www.ferfiegeszsegor.hu/gyogyitas/potolhatok-e-erzekszerveink
http://semmelweis.hu/fulorrgegeszet/szaglas-es-izerzes/
https://www.babaszoba.hu/articles/baba/Szaglas_izleles_tapintas?aid=20081120185226
https://www.hazipatika.com/betegsegek_a_z/anozmia_a_szaglas_elvesztese/813