Illatok bűvöletében – Illatmarketing profiknak

Bármerre is járunk, mindenhol illatok tucatjaival találjuk, szembe magunkat ezeket pedig nem tudjuk „kivédeni”. 

Éppen ezért az illatmarketingben számos lehetőség rejlik, amik nagy hatékonysággal képesek befolyásolni az embereket.


Míg korábban arról szóltak a kutatások, hogy az ember 10.000 szagot képes megkülönböztetni, az új kutatások már ezermilliárd szagról számolnak be, mindenesetre nagyon fontos érzékszervünk az orr.



Az illatok emlékei hozzájárulnak a termékélményhez is, ha egy termék tudatosan tervezve képes pozitív emlékekhez hozzájárulni, akkor a későbbi vásárlási helyzetekben aktiváló szemponttá válik. Így működnek a gyors éttermek is, amik az illatokkal asszociációkat indítanak el az agyunkban és eszünkbe juttatnak pl. egy jó baráti beszélgetést, amit ott éltünk át egy finom étel mellett.

Később megérezve ezeket az illatokat, hajlamosabbak leszünk ezáltal betérni oda. Ezt az érzelmi emlékezés használják fel a hipermarketek is a „friss kenyér illattal”.


A fogyasztókat nem csak a látvánnyal, hanem az orrukon keresztül is ellehet varázsolni. Legkönnyebb helyzetben az élelmiszereket gyártó vállalatok vannak, akiknek az ízleléssel kiegészítve egy tökéletes reklámeszköz lehet a kezükben egy-egy termék promótálására, legyen szó pl. egy chipsről vagy új kávéról.


Kutatók kimutatták, hogy az az üzlet melyben citrusillat leng és gyorsabb tempójú zene szól, az jó hatással van a vásárlók közérzetére. Hasonlóan pozitív lett a visszajelzés abban az üzletben is ahol karácsonyi illat lengte be a légteret és karácsonyi zene szólt.


Habár hazánkban még nem annyira elterjedt és csak néhány területen használnak állandó jelleggel illatmarketinget (leginkább bevásároló központokban, üzletekben és szállodákban) addig külföldön már kedvelt és állandó eszköz nem csak a kereskedők, szálláshelyek körében.



Nem csak bevásárlóközpontok és üzletek használják az illatmarketinget tudatosan. :)

Íme, néhány példa az illatok alkalmazására, olyan területeken, ahol lehet nem is gondolnád:


Az elsők az illatmarketingben:

Elsőként kezdtek el illatosítani és szagtalanítási megoldásokat használni a kaszinókban. A kellemetlen szag semlegesítése komoly feladat volt az állandóan jelenlévő cigarettafüstnek köszönhetően. 


Az illatos, kellemes légkörben a játékosok jóval több időt töltenek el, ezért az emberi testszagok is erősebben vannak jelen a zártabb térnek köszönhetően. Ahhoz, hogy a látogatók hosszabb ideig maradjanak, és többet költsenek egy kellemes illat jelentősen hozzájárulhat. 


Ma már minden egyes kaszinó Las Vegasban, kivétel nélkül illatosítja a szállodai részét valamint a játékterét, ahol a legnagyobb a forgalom. Ez tulajdonképpen egy 1993-ban végzett kísérlet sorozat után lett általános náluk, azt követően, hogy Alan Hirsh Chicagói kutató sorozatos kísérleteivel felfedezte és bebizonyította a kaszinók illatosított területein a jelentős 45%-os bevétel növekedést.



Szórakozóhelyek:

Az illatok érzelmeket befolyásoló hatását tudományosan is kimutatták: a holland Delfti Egyetem kutatói bizonyították, hogy egy éjszakai szórakozóhelyre narancs-, tengervíz- vagy borsmentaillatot permetezve a bulizók többet táncolnak, utólag élvezetesebbnek értékelik az éjszakát és még a zenét is jobbnak ítélik, mintha semmilyen különleges illatot nem juttatnának a helyiségbe.


Sportcsarnokok, stadionok:

A Miamiban lévő Marlins Parkban lévő baseball csarnokban pl. karamellás popcorn illatát permetezik szét a nézők között, hogy családias közösségi hangulatot teremtsenek.  Azonban ez nem egyedi eset több csapat stadionjában is használtak vagy használnak most is illatosítást a nézők befolyásolására pl.: Dallas Cowboys amerikai-futball csapat, Brooklyn Nets’ kosárlabdacsapat, St. Louise amerikai-futballcsapat, Atlanta Hawks kosárlabdacsapat stadionjában stb. 



Ingatlanértékesítés:

Tapasztalt ingatlanosok azt javasolják, ha elakarsz adni egy lakást, akkor a vevőt fogadja finom sütemény vagy frissen főzött kávéillat. Ezek az érzelmekre ható illatok egyből „otthonossá” teszik a nézelődőknek a lakást és kellemes emlékeket ébresztenek. Azonban a szagokkal óvatosan kell bánni, mert például a dohányszag, a macska- vagy kutyaszag gyorsan elriaszthatja a vevőket.


Illat, mint a corporate identity része:

Az egyedi vállalati arculat kialakításának az a célja, hogy a vállalkozás egyéni, mással össze nem téveszthető azonosságra tegyen szert, amely jól alkalmazkodik a piaci viszonyokhoz. Egyes márkák és vállalatok a saját illatuk által kívánnak egyedi élményt nyújtani a fogyasztóknak és kitűnni a többiek közül.


A Singapore Airlines például saját illatot fejlesztetett ki marketingesek segítségével. Az 1990-es évek végétől használt speciálisan nekik kifejlesztett Stefan Floridian Waters nevezetű illat, amit a repülőgépeiken, a várótermekben, az irodákban használnak, de még a stewardessek parfümjét is ehhez igazították a teljes összhatás miatt. 


Saját illata nem csak a kozmetikai cégeknek lehet. Bármilyen vállalkozásnak lehet egyedi jegye az illata például érdemes olyan területeken alkalmazni ahol az emberek személyes kapcsolatba lépnek a vállalattal, mint a bankok, légitársaságok, autó márkakereskedések stb. 


Lehetőség van már a saját illatunkat levédetni is, mivel hivatalosan is létezik az illatvédjegy. Ez akárcsak a logó estében itt is jogi úton biztosítja, hogy az illat kizárólagos felhasználója egyetlen vállalat legyen akár hosszabb távon is. Az illatvédjegy lehet akár a „logónk” is hiszen ugyanúgy képes azonosítani egy adott márkát vagy vállalatot ha elég egyedi.. 

Illatvédjegy birtokosa a Senta Aromatic Marketing nevezetű vállalat. A teniszlabdái számára védette le a „frissen vágott fű” illatot. A Senta labdái kitűnnek a tömegből illatuk miatt, még ha kinézetre ugyanolyanok is, mint a versenytársaik.  



Fontos! A profi illatmarketing nem összekeverendő a légtérbe fújt bolti aeroszolokkal!!!


Az illatok alkalmazásával számos előnyre tehetsz szert, ha jól használod ki a benne rejlő lehetőségeket. Először is fontos, hogy az illat releváns és a márkához, profilhoz illő legyen. Érdemes szakember segítségét kérnünk, aki a legoptimálisabb megoldást találja meg nekünk. 


Az illatok alkalmazásának előnyei:

Egy új kommunikációs forma szavak nélkül.

Különleges ezért felkelti a figyelmet, így jó promóciós eszköz.

Megkülönböztetnek más vállalatoktól 

Növelik a vásárlók boltban eltöltött idejét. 

Javítják a vásárlók hangulatát.

Növelik a vásárlási hajlandóságát. 

Növelik a vásárlás élményét, kap egy pluszt a vásárló.

Növelik a lojalitást, márkahűséget.

Hozzájárul az egyedi arculat megteremtéséhez.

Növeli az impulzusvásárlások számát, amivel hozzájárul a nagyobb árbevételhez.

Marketing szempontból számos felhasználási lehetősége van az illatokon alapuló marketing kommunikációnak. Figyelemfelkeltő promóciók és érzelmek befolyásolásának tökéletes eszköze. Az „újdonság varázsa” miatt még eléri a reklámkerülőket is.



Szagmentes illatos légtérért – Szagtalanító szolgáltatások 

Egy légtér esetében, legyen az akár egy bolt, szálloda vagy étterem nem csak az a fontos, hogy jó illatot érezzenek a vásárlók, hanem az is, hogy megszüntessük és megakadályozzunk a kellemetlen szagokat.

A szagmentes tiszta légtér alapvető elvárás a vendégek és a fogyasztók részéről, ez pedig nagy kihívást jelent a cégeknek. 


A kudarc ez esetben negatívan rombolja az emberekben a vállalatról kialakult képet és hajlamosak a rossz szag következtében a többi kiválóan működő szolgáltatást is leírni!



A negatív szag következtében kialakuló érzelmi hatás erősebb, mint az illattal elért pozitív hatás ezért azokat mindenképpen meg kell szüntetni, mielőtt illatosítani kezdenénk a légteret. Gondoljunk csak bele, hogy egy 4 csillagos szálloda esetében mennyire image rombolóként hathat a kellemetlen szag.


Ma már számos technikai megoldás létezik a rossz szagok semlegesítésére ( és itt nem a boltokban kapható citromos légfrissítőre gondolunk :) ) és ezeknek már a nagyobb terek sem szabnak határt, legyen az akár 150 m2. 


A szolgáltatásokat bárki igénybe veheti, aki kényes területen és iparágban tevékenykedik pl. edzőtermek, éttermek, konyhák, szállodák, rendelők, gondozóházak, boltok, liftek stb. Ezek az eszközök ma már olyan formában készülnek, hogy nem károsítják a környezetet maguk körül és egyes készülékek még a levegőben terjedő vírusokat is elpusztítják.

( Nézd meg a ide kattintva a SanOdor által kínált szagtalanítási lehetőségeket!



 Kedvet kaptál a profi illatosításra?  --> Nézz szét illatosító szolgáltatásaink között és jelentkezz díjmentes helyszíni felmérésünkre! 


Nálad is problémát okoznak a kellemetlen szagok? --> Szüntesd meg szagtalanító szolgáltatásaink segítségével!


Nem tudod merre indulj pontosan?  Írj nekünk bátran, együtt kitaláljuk! :)


sanodor@sanodor.hu