A rejtett csábító! Mi fán terem az illatmarketing?
Tudtad, hogy az illatoknak hatalma van felettünk és képesek befolyásolni az érzelmeinket?
A mindennapokban bármerre is járunk rengeteg illat és szag vesz minket körül és elkerülhetetlen, hogy érzékeljük azokat. Reggel megérezzük a frissen lefőtt kávé illatát vagy elhaladva a pékség előtt a friss pékáru illata csábít minket.
Tudtad, hogy az illatokat tudatosan is lehet alkalmazni?
Növelnéd a forgalmad vagy a látogató számod?
Szuper megoldás erre az illatosítás!
A szaglás
A szaglás alapvető élettani működés, a legősibb érzékeinkhez tartozik.
Az emberi szaglóhámon mintegy 1000 receptor van és körülbelül 10000 féle szagot képes megkülönböztetni, ami a különféle receptor által érzékelt szaganyag kombinációjából adódik.
Szaglásunk számos pszichikai folyamatban és magatartásformában játszik jelentős szerepet beleértve az ízlelés működését, hatása van a szexuális életre, a motivációs folyamatra, az emlékezésre (tanulásra is), az egészségre, valamint a biztonság- és komfortérzetre is.
A szagingerek erős érzelmi reakciót is kiváltanak az emberekből, erre a legegyszerűbb példa, hogy a kellemes szagingereket illatnak nevezzük, míg a kellemetleneket szagnak.
Tudatosan használt illatok - az illatmarketing hatalma
Az illatok a mindennapjaink szerves részét képezik, nem menekülhetünk el előlük és nem is zárhatjuk ki őket a mindennapjainkból.
Szeretjük magunkat körülvenni kellemes illatokkal, legyen az a magunkon használt parfüm, az autóban használt illatosító vagy akár egy friss virágcsokor az asztalon.
A nyugati országokban már egyre több vállalat vette észre az illatmarketingben rejlő lehetőségeket és hazánkban is egyre többen kezdik használni a mesterséges illatosítást.
Egyre több vállalat figyelt fel arra, hogy a fogyasztók közérzetét jelentős mértékben befolyásolja az a környezet, amiben éppen tartózkodnak és ebben az illatoknak is nagy szerepük van. A fogyasztókat orrukon keresztül is el lehet csábítani, nem csak a látvánnyal. Ezt felismerve azok a vállalatok, akik alkalmazzák az illatmarketinget, kitűnnek a versenytársak közül.
Nagy előnye, hogy az amúgy reklámkerülők csoportját is eléri, ellentétben a vizuális befolyásoló marketingeszközökkel és tudat alatt befolyásolja az embereket.
Az illatok és az érzelmek
Martin Lindstrom tudományos kutatása szerint érzelmeink 75%-t az illatok befolyásolják.
Egy kellemes illat ráveszi az embert, hogy kedvelje az inger forrását adó ételt, italt vagy épp helyet és személyt. Az illatok sokkal jobban befolyásolják az életvitelünket, mint annak tudatában lennénk.
A fogyasztók érzelmi állapotát és hangulatát befolyásolják a körülöttük lévő illatok. Tesztekkel kimutatták, hogy akár 40%- kal is javulhat az emberek hangulata, ha egy számukra kellemes illatot éreznek, főleg akkor, ha az illat egy boldog és kedves emlék felidézését váltja ki.
A szagélmény az egyik legősibb érzékelésünk, így evolúciós szempontból ősi agyterületeket érint a feldolgozása. Az érintett területek azok, amelyek felelősek az érzelmekért és érzelmi élményeinkért, ellentétben a látással, amikor is az agyunk racionális részét használjuk. Az egyén számára fontos szagingerek erős érzelmi szálakkal társulnak.
Azok a vállalatok, akik felismerik az érzelmek fontosságát, nagyobb árbevételt tudnak realizálni az illatok befolyásoló hatásának köszönhetően.
Az illatok jellemzően inkább pozitív érzéseket váltanak ki: a depressziót, a fóbiákat, az alvási nehézségeket is könnyebb kezelni a megfelelő illatok bevonásával. Az illatoknak nyugtató hatása is ismert, sokak szerint leginkább a „tenger illata” vált ki nyugalmat. Az illatát megérezve az arcizmok feszültsége 20%-al csökkenhet.
Az illatok befolyása a viselkedésre
Az illatok és a szagok a hangulatunk, motivációnk irányításán keresztül viselkedésünkre is hatást gyakorolnak. A negatívan érzékelt szag azt eredményezi, hogy a szagélmény csökkentésére törekszünk (erre remek szagtalanító eszközök állnak már rendelkezésre) ezzel szemben a pozitívan érzékelt illatok, azok megtartására vagy fokozására irányuló viselkedést eredményeznek (ezért fújjuk magunkra a kedvenc parfümünket is).
Érdekesség: Kísérletek bizonyították, hogy az újszülöttek bizonyos szagokra már az első táplálkozásuk előtt a felnőttekéhez hasonló arckifejezést vágnak. Ez a tény arra mutat, hogy öröklött tényezők is befolyásolják a reakciónkat.
Dr. Anja Stöhr kutató Japánban és az Egyesült Államokban vizsgálta a légtér-illatosítás sikerének okait. Kutatási eredményei kimutatták, hogy erős összefüggés van a kellemes illatok és a pozitív vásárlói élmények között:
• 15,9 %-kal nőtt a vásárlók boltban átlagosan eltöltött ideje,
• 14,8 %-kal nőtt a vásárlási szándékuk,
• 6 %-kal nőtt a bolti forgalom a vizsgált időszakban.
Az új modern illatosító készülékek által kibocsájtott illatrészecskék szárazak, könnyen terjednek és órákig képesek lebegni a légtérben, emellett nem hagynak nyomot semmilyen felületen, ez nagy előrelépés a hagyományos aeroszolokhoz képest.
Illatok és az emlékek
Az illatok sokszor emlékeztetnek egy helyre, ahol az illat érződött, vagy egy tevékenységre, amikor ez az illat volt érezhető a levegőben vagy épp egy személyhez is köthetnek minket. Az illatokon keresztül pedig az ezekkel összefüggő események (pl. egy nyaralás vagy egy kellemes ebéd élménye) is felidéződnek, ami egyértelmű érzelmeket, „deja vu” érzést válthat ki belőlünk.
Az illatok és szagok által kiváltott emlékek az érzelmi érintettségük miatt pontosabbak, mint a tapintási vagy hangi ingerek által előhívott emlékek. Sokszor eszünkbe juthat akár egy parfüm illatán keresztül, egy számunkra fontos személy, aki azt használta. Ilyenkor aktivizálódnak bennünk a hozzá kapcsolódó emlékek. Ezekre az emlékekre pedig jellemző, hogy igen részlet gazdagok és érzelmekkel túlfűtöttek.
A szaglás úgy működik, mint egy indítómotor az emlékezés hullámvasútján. Múltbéli és elfeledett élményeket hív elő, még akkor is, ha a szóban forgó illatot nem tudjuk megnevezni pontosan.
Például az óvodai ételek, édességek illatát sokan felismerik még 30 év elteltével is, még ha azóta nem is érezték azokat az illatokat. Érdekes adat ez, hiszen sokan az óvónéni nevét már nem tudnák megmondani ennyi idő után.
Szagtalanítás, mint kiegészítő megoldás
Az illatmarketing szerves részét képezik a különböző szagtalanító szolgáltatások. Egy légtér esetében, legyen az akár egy bolt, szállod vagy étterem nem csak az a fontos, hogy jó illatot érezzenek a vásárlók, hanem az is, hogy megszüntessük és megakadályozzunk a kellemetlen illatokat. A szagmentes tiszta légtér alapvető elvárás a vendégek és a fogyasztók részéről, ez pedig nagy kihívást jelent a cégeknek. A kudarc ez esetben rombolja az emberekben a vállalatról kialakult képet.
A negatív szag élmény következtében kialakuló érzelmi hatás erősebb, mint az illattal elért pozitív hatás ezért azokat mindenképpen meg kell szüntetni, mielőtt illatosítani kezdenénk a légteret.
Nincs is rosszabb, mint amikor a kellemetlen szag keveredik a finom illattal.
Kelletlen szituáció, ha a vendéget egy étterembe belépve megcsapja az mindenféle ételszag keveréke, a negatív inger következtében az étvágya is elmehet és kifordul a helyről. Hiába kiváló minőségű és ízű az általuk kínált étel, a vendég nem fog többet ott fogyasztani. Ugyanez igaz egy 4 csillagos szálloda esetében is, ahol nagyon image rombolóként hathat a kellemetlen szag.
Ma már számos technikai megoldás létezik a rossz szagok semlegesítésére és ezeknek már a légterek mérete sem szab határt. A szolgáltatásokat bárki igénybe veheti, aki kényes területen és iparágban tevékenykedik pl. edzőtermek, éttermek, konyhák, szállodák, rendelők, gondozóházak, boltok, stb. Ezek az eszközök ma már olyan formában készülnek, hogy nem károsítják a környezetet maguk körül és egyes készülékek még a levegőben terjedő vírusokat is elpusztítják.
Az illatmarketing alkalmazásának előnyei
• Egy új kommunikációs forma szavak nélkül.
• Különleges ezért felkelti a figyelmet, így jó promóciós eszköz.
• Megkülönböztet más vállalatoktól.
• Növeli a vásárlók boltban eltöltött idejét.
• Javítja a vásárlók hangulatát.
• Növeli a vásárlási hajlandóságát.
• Növeli a vásárlás élményét, kap egy pluszt a vásárló.
• Növeli a lojalitást, márkahűséget.
• Hozzájárul az egyedi arculat megteremtéséhez.
• Növeli az impulzusvásárlások számát, amivel hozzájárul a nagyobb árbevételhez.
Számos megoldást tudunk kínálni a problémáknak és az igényeknek megfelelően!
Keressen minket bizalommal elérhetőségeinken!
+36 1 226 1496 vagy sanodor@sanodor.hu
>>> Illatmarketing szolgáltatásaink
A helyszín felmérésével lehet megállapítani, hogy pontosan milyen megoldásra van szükség a kívánt optimális állapot eléréséhez.
Kérd díjmentes helyszíni felmérésünket :)